Frans-Duitse tankbouwer KNDS bevestigt beursgang in Parijs en Frankfurt

14 uren geleden 2
Terug naar de krant

Het is geen verrassing want de mededeling hing al even in de lucht, maar toch aardig om even bij stil te staan: het Frans-Duitse defensiebedrijf KNDS gaat naar de beurs. De onderneming die onder meer tanks en andere gevechtsvoertuigen bouwt, krijgt een notering in zowel Frankfurt als Parijs.

KNDS was eerder deze week in het nieuws nadat Duitsland en Frankrijk toestemming kregen van de Europese Commissie om allebei een belang van 40 procent te nemen in het defensiebedrijf. Dat geldt als een vorm van staatssteun waarvoor Europese instemming nodig is. De overige 20 procent wordt naar de beurs gebracht. Frankrijk bouwt daarvoor het bestaande belang van 50 procent af. Duitsland koopt juist 40 procent van de aandelen in KNDS van een groep Duitse families die nu nog mede-eigenaar zijn van de onderneming.

De beursgang moet binnen enkele weken plaatsvinden. KNDS is niet het eerste defensiebedrijf dat dit jaar een publieke notering krijgt. Eerder ging het Tsjechische CSG al naar de beurs in Amsterdam. Ook kreeg wapenfabrikant Colt aan diezelfde beurs een tweede notering naast een hoofdnotering in Praag. Enkele maanden terug bracht het Noorse defensiebedrijf Kongsberg haar maritieme divisie als afgesplitste entiteit naar de beurs.

Liveblog Economieblog

Woensdag rijden geen treinen, bussen, trams en metro’s in de ochtendspits

Mail de redactie

Ziet u een taalfout of een feitelijke onjuistheid?

U kunt ons met dit formulier daarover informeren, dat stellen wij zeer op prijs. Berichten over andere zaken dan taalfouten of feitelijke onjuistheden worden niet gelezen.

Taalfout of feitelijke onjuistheid (maximaal 120 woorden)

Maximaal 120 woorden a.u.b.

E-mailadres

Vul een correct e-mail adres in

Lees het hele artikel