Voor het eerst in meer dan 130 jaar gaat het Internationaal Olympisch Comité (IOC) atleten betalen voor deelname aan de Olympische Spelen. Elke sporter die deelneemt aan de Spelen krijgt voortaan 10.000 dollar (zo’n 8.800 euro), dat meldt het IOC woensdag op zijn website na een vergadering in het Zwitserse Lausanne.
Het IOC verwacht dat er per ‘olympiade’ (periode van vier jaar met zowel Zomer- als Winterspelen) zo’n viertienduizend sporters aanspraak kunnen maken op het startbedrag. Hiervoor is een fonds van 140 miljoen dollar opgezet, dat wordt betaalt door nationale bonden – zoals het Nederlandse NOC*NSF.
Sporters zullen het geld zes maanden na de Spelen ontvangen, op voorwaarden dat ze niet betrapt zijn op het gebruik van doping of het Olympisch handvest op andere manieren hebben geschonden. Ook de atleten die deelnamen aan de Winterspelen van Milaan-Cortina begin dit jaar maken met terugwerkende kracht aanspraak op het deelnamegeld.
Lage inkomsten
Sporters spreken zich al jaren uit over volgens hen te lage inkomsten voor topsporters. Vooral voor deelnemers uit landen met lagere inkomens kan het lastig zijn om een Olympische deelname te financieren. Hetzelfde geldt voor deelnemers aan minder bekende sporten.
De Nederlandse sportkoepel NOC*NSF besloot eerder te stoppen met het uitkeren van medaillebonussen. Sporters van TeamNL die een gouden olympische medaille wonnen, ontvingen dit jaar voor het laatst een bonus van dertigduizend euro. Voor zilveren en bronzen medailles kregen individuele sporters respectievelijk vijftienduizend en zevenduizend euro.
„Het bedrag zal voor elke deelnemer aan de Olympische Spelen beschikbaar zijn”, zei Pau Gasol, voormalig basketballer en voorzitter van de IOC-sporterscommissie, tijdens de vergadering in Lausanne woensdag. „Het is niet alleen voor medaillewinnaars, maar voor iedereen. Elke olympiër heeft opofferingen moeten maken en jaren hard moeten werken om het olympisch podium te bereiken. Dit is een overwinning voor ons allemaal en gaat onze beweging alleen maar versterken.
Paralympiërs maken geen aanspraak op het geld uit het nieuwe fonds, het Internationaal Paralympisch Comité is een losstaande organisatie.


/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/19103411/250626OPI_2034600955_Economist_Europe-buys-the-future.jpg)
/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/24202721/240626ECO_2034514349_neder.jpg)
/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/24193808/240626VER_2034737300_france.jpg)


/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/22090850/220626VER_2034642342_.jpg)

:format(jpeg):fill(f8f8f8,true)/s3/static.nrc.nl/taxonomy/c3f9335-Sudoku_itemafbeelding.png)

English (US) ·