Amsterdam en Den Haag openen ‘koelteplekken’: ‘Warmte blijft langer hangen in de stad’

13 uren geleden 2

Den Haag en Amsterdam openen ‘koelteplekken‘ in de stad, als onderdeel van de lokale hitteplannen. Het gaat volgens de gemeente Amsterdam om locaties waar mensen gratis terecht kunnen „om af te koelen, water te drinken, naar het toilet te gaan of even te ontspannen met een spelletje”.

In de hoofdstad doen volgens de gemeente tot nu toe twaalf locaties mee, al toont de ‘koeltekaart‘ slechts elf locaties. In Den Haag gaat het om tien locaties die van 10.00 uur ’s ochtends tot 16.00 uur ’s middags geopend zijn.

Amsterdam benadrukt dat de warmte in de stad langer blijft hangen en dat „ouderen, jonge kinderen, zwangere vrouwen, mensen met een kwetsbare gezondheid en bewoners van woningen die snel opwarmen” extra risico lopen op gezondheidsklachten.

Die elf tot nu toe aangemelde locaties bevinden zich vooral in Amsterdam-West en de Bijlmer. Dat de meeste locaties in Nieuw-West liggen, is omdat in dit stadsdeel de hittestress het grootst is, zo blijkt uit de hitterisicokaart van de gemeente. Amsterdam roept organisaties op zich aan te melden als koelteplek via Koeltekaart Amsterdam.

Liveblog Hitte

Komende week extreme hitte in grote delen van Europa

Lees het hele artikel