Het moet ook buiten de vier grote steden mogelijk worden om tegen betaling je oude router of je gebruikte frituurvet in te leveren. De Nederlandse start-up Droppie, die consumenten een financiële vergoeding geeft voor het inleveren van afval, heeft miljoenen opgehaald voor verdere uitbreiding. Bij de recyclewinkels van Droppie kunnen mensen onder meer kleding, oude telefoons en koffiecups inleveren, in ruil voor een klein geldbedrag.
Droppie heeft in een financieringsronde 4,2 miljoen euro opgehaald bij investeerders, waaronder het Amsterdams Klimaat en Energiefonds en het Social Impact Fonds Rotterdam en Amsterdam. Het bedrijf wil daarmee het aantal recyclewinkels in Nederland flink uitbreiden. Droppie heeft nu dertien vestigingen in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht en wil groeien naar zeventig vestigingen in grotere steden in Nederland.
„In steden met hoogbouw is bijplaatsing van afval naast de container een hardnekkig probleem”, legt het bedrijf uit. „Droppie biedt bewoners daar een concreet alternatief: materialen gescheiden inleveren bij de (AI-gedreven) DropBot in de Droppie-winkel, in ruil voor een directe financiële vergoeding.” Mensen die bij Droppie gescheiden hun afval inleveren, krijgen 10 tot 20 cent per kilo. De start-up telt inmiddels 72.000 gebruikers.
Droppie, dat twee jaar geleden werd opgericht, werkt onder meer samen met Verpact, de organisatie die namens het bedrijfsleven verantwoordelijk is voor de inzameling en recycling van flessen en blikjes met statiegeld. Zo staan er grote machines in de winkels waar mensen in één keer tot tweehonderd flesjes in kunnen gooien.
Daarnaast verkoopt het bedrijf de gerecyclede materialen. Gebruikt frituurvet wordt bijvoorbeeld gebruikt om duurzamere vliegtuigbrandstof van te maken.
Liveblog Economieblog
Verkoop van eiwitpoeder stijgt fors door populariteit van afslankmiddelen



/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/23122459/230626ECO_2034686616_AIrechtszaak.jpg)






English (US) ·