De vijftig tot zestig asielzoekers voor wie geen plek is in het aanmeldcentrum in Ter Apel, kunnen sinds vrijdagmiddag schuilen voor de hitte in een kantoorgebouw op het terrein dat normaal gesproken wordt gebruikt voor de identificatie en registratie van asielzoekers. Zaterdag en zondag kunnen ze er overdag terecht.
Sinds 20 mei worden alleen kwetsbare asielzoekers meteen na aankomst opgevangen in Ter Apel, dat overvol is. Veel mannen moeten dagenlang op het grasveld voor de poort bivakkeren tot ze naar binnen kunnen. ’s Nachts worden ze met bussen naar een tijdelijke opvang gebracht, dezer dagen een bedrijfshal in Zwolle, om vroeg in de ochtend terug te keren naar het grasveld. Mondjesmaat kunnen mensen naar binnen, er blijven nieuwe asielzoekers arriveren.
De situatie is al onwenselijk, zegt Bastiaan van Blokland, woordvoerder van het Rode Kruis. „Maar de afgelopen dagen met de extreme hitte werd het volstrekt onverantwoord.” Het Rode Kruis zorgde voor extra water, zette bouwventilatoren neer en een paal met zonnebrandcrème. Ook deelden de vrijwilligers petjes uit. Eerder waren altenten neergezet voor extra schaduw.
Mahmud (29) uit Syrië, die in mei enkele dagen op het grasveld verbleef en inmiddels een plek in het centrum heeft, ziet zaterdagmiddag op zijn telefoon dat het buiten 32 graden is. Hij verblijft overdag zoveel mogelijk in zijn kamer, zegt hij. „Daar is het zonder ventilator niet koel, maar koeler dan buiten. Pas na het avondgebed ga ik wandelen of naar het dorp.” Om zijn asielprocedure niet in gevaar te brengen, wil hij graag anoniem blijven. Zijn achternaam is bekend bij de redactie.
Bij het Rode Kruis maakt men zich druk over het uitblijven van een oplossing. Bastiaan van Blokland: „We zijn er voor noodhulp, de hulp die we in Ter Apel moeten bieden wordt zo langzamerhand structureel. Dat drukt zwaar op onze vrijwilligers.” Het Rode Kruis hoopt op een spoedige structurele oplossing van de overheid.
Minister-president Rob Jetten (D66), die afgelopen woensdag Ter Apel bezocht, zag ook dat de situatie zeer onwenselijk was. Hij zei volgens RTV Noord dat de overheid er hard aan werkt om meer opvangplekken te realiseren, maar dat het nog wel even kan duren tot er voor iedereen voldoende plek is.
Vrijdag bezocht Mahmud met een vriend het zwembad in Ter Apel. Hij bleef in het ondiepe bad, want hij kan niet zwemmen. Een kaartje kan hij niet te vaak kopen van het leefgeld dat hij maandelijks ontvangt, maar voor een keer kan het wel, zegt hij. „Heerlijke plek om af te koelen.”
Liveblog Hitte
KNMI komt met extra weeralarm vanwege zware onweersbuien in de avond: code oranje in Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel


/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/27180100/270626VER_2034804651_ParijsHitte.jpg)
/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/27160156/270626DEN_2034773196_Ja21.jpg)
/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/27154948/270626VER_2034804007_TerApel.jpg)

/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/25175837/250626BIN_2034768565_-1.jpg)
/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/23105154/260626WET_2034644775_vliegenvanger.jpg)
/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/06/25185721/250626VER_2034769358_scholen.jpg)


English (US) ·