SpaceX kan ook hard omlaag: -16 procent, oftewel 400 miljard dollar aan beurswaarde weg

13 uren geleden 2

Goedemorgen,

Bij SpaceX lijkt alles groter, groter, grootst. Zelfs als het aandeel verliest op de beurs. Aan het einde van de beurshandel op Wall Street maandagavond stond het aandeel ruim 16 procent lager ten opzichte van vrijdag. Daarmee had SpaceX in één dag 400 miljard dollar aan beurswaarde verloren –volgens de Financial Times het op één-na-grootste verlies aan beurswaarde ooit.

SpaceX eindigde de dag met een marktkapitalisatie van net 2.000 miljard dollar. Ten opzichte van het hoogtepunt van dinsdag 16 juni heeft het aandeel daarmee alweer bijna 1.000 miljard dollar aan beurswaarde verloren.

Waarom? Er is geen raket ontploft. Wel zijn de verwachtingen gestegen dat de Amerikaanse centrale bank, de Federal Reserve, komende maanden de rente zal gaan verhogen. Maandag leidde die verwachting tot een scherpe stijging van de rente op Amerikaanse staatsobligaties. Hogere rentes zijn slecht nieuws voor vanwege groeiverwachtingen hooggewaardeerde aandelen. Die groei wordt dan namelijk veel duurder om te bekostigen met leningen. SpaceX was juist van plan om deze week 20 miljard dollar een extra leningen op te halen, om andere schulden af te lossen.

De Nasdaq, waar SpaceX op genoteerd is, leverde 1,3 procent in. Andere grote techaandelen zoals Google en Amazon leverden ook meer dan 4 procent in.

Wat we verder lazen:

  • Is het veilig om de Straat van Hormuz door te varen? Scheepseigenaren zijn daarover in verwarring, schrijft de FT, omdat Iran stelt dat een route vlak bij de Iraanse kust het beste is – en dat vooraf hiervoor toestemming moet worden gevraagd. De Verenigde Staten en sommige verzekeraars willen juist dat schepen aan de Omaanse zijde de oversteek maken. Die route zou worden beschermd door de Amerikaanse luchtmacht.
  • Nederlandse bedrijven worden minder vaak slachtoffer van een cyberaanval, schrijft het AD op basis van onderzoek van ABN Amro onder 777 bedrijven. Afgelopen twaalf maanden ging het om zes op de tien bedrijven die te maken kreeg met phishingmails, malware of een datalek. Medio 2024 was dat nog 8 op de 10, in 2025 7 op de 10. Ook het aandeel bedrijven dat schade ondervond daalde, van 20 naar 15 procent. Volgens ABN Amro lijkt het erop dat bedrijven hun digitale beveiliging serieuze zijn gaan nemen.
  • Flexwerk minder flex? Het lijkt er nog niet op op de Nederlandse arbeidsmarkt. Volgens het CBS waren er in de eerste drie maanden van dit jaar voor het derde kwartaal op rij meer flexwerknemers. Mensen werken vaker als oproep- of invalkracht of met een contract zonder uitzicht op een vaste baan. Het aantal uitzendkrachten en werknemers met contract én uitzicht op een vast dienstverband nam af.

Liveblog Economieblog

EasyJet wijst in overnamestrijd drie keer een bod af (laatste van 5,5 miljard euro)

Lees het hele artikel