Zeeuws Statenlid Martin Bos (FVD) declareerde in 2023 en 2024 voor meer dan 10.000 euro aan kaviaar, bier en sigaren

10 uren geleden 2

Het Zeeuwse Statenlid Martin Bos heeft in twee jaar tijd als eenmansfractie van Forum voor Democratie meer dan 10.000 euro aan belastinggeld uitgegeven aan eten en drinken. In 2023 in 2024 ging hij 117 keer uit eten, blijkt uit documenten die Omroep Zeeland opvroeg bij de provincie Zeeland. Geen partij komt bij dat declaratiebedrag in de buurt, schreef de omroep maandag. Ook partijen met meerdere Statenleden niet: de BBB kwam in 2024 met negen Statenleden nog niet tot de helft van het bedrag dat Bos in zijn eentje terugvroeg.

Politieke fracties krijgen jaarlijks geld voor kosten die ze maken om hun werk goed te kunnen doen. Over hun uitgaven moeten ze verantwoording afleggen. De meeste partijen huren van het gemeenschapsgeld een fractiemedewerker in om debatten voor te bereiden, maar Bos besteedt 88,5 procent van zijn vergaderuitgaven aan etentjes. „Thuisbezorgd, McDonald’s of op het terras: ze zitten er allemaal tussen”, schrijft Omroep Zeeland. De bonnetjes van Bos tellen in 2023 en 2024 op tot een bedrag van 10.500 euro.

Bij wijze van wederhoor zegt Bos tegen Omroep Zeeland dat hij de belastingbetaler juist een dienst heeft bewezen door geen fractiemedewerker aan te nemen, terwijl Omroep Zeeland Bos in 2024 nog uitriep tot „de grote afwezige” in het Zeeuwse parlement. Uit onderzoek bleek toen dat hij „geen enkele keer” was komen opdagen bij een commissievergadering van de Provinciale Staten. In die vergaderingen wordt over te nemen besluiten gedebatteerd. Bos liet 38 keer verstek gaan. „We hebben daar bewust voor gekozen, om op een andere manier effectief te zijn”, zei hij daarover.

Strengere regels

In 2023 en 2024 waren er nog geen strenge regels voor het declaratiegedrag van Statenleden. Omdat fracties in 2025, in het kader van de hoge werkdruk, fors meer budget voor fractieondersteuning kregen, zijn de regels en de controle ook aangescherpt.

Voorbeelden die Omroep Zeeland en de Zeeuwse krant PZC geven, laten zien dat Bos in 2023 en 2024 dankbaar gebruikmaakte van dat gebrek aan regels. Voor een „bespreking stikstofproblematiek” geeft hij 70 euro uit aan een Wagyu burger, biefstuk en rib fingers. Een jaar later nuttigt hij tijdens de schorsing van een Statenvergadering op kosten van de belastingbetaler steak tartaar en vier bier. Eerder in 2024 declareert Bos voor een studiebijeenkomst in Amsterdam over „eiwittransitie” ruim 1.100 euro aan hotel-, reis- en parkeerkosten, en bijna 500 euro aan etentjes. Op dag één koopt hij drank en sigaren bij de Jumbo. Ook dat bonnetje declareert hij, schrijft PZC.

Hugo de Jonge, voorzitter van de Provinciale Staten in Zeeland, vindt dat Bos’ declaratiegedrag „over de schreef” gaat: „Ook al is iets niet onrechtmatig… onverantwoord is het natuurlijk wel”, zegt hij. „Iedereen snapt dat dit niet hoort. Je moet zo niet met belastinggeld omgaan.”

Zelf ziet Bos etentjes als „een fijn moment om met elkaar van gedachten te wisselen, met een goede sfeer”, zegt hij tegen Omroep Zeeland. Tegen PZC zegt hij het „schandalig” te vinden dat hij wordt neergezet als iemand die op kosten van de belastingbetaler „vreet en zuipt”. Hij benadrukt dat hij de horecagelegenheden niet alleen bezoekt, maar met fractieassistenten en vrijwilligers. „Ik durf mijzelf in de spiegel aan te kijken.” Eerder dit jaar stapte Bos na onenigheid met FVD over naar BVNL. Die partij vertegenwoordigt hij nu in de gemeenteraad, terwijl hij onafhankelijk Statenlid is.

Lees het hele artikel