Met de kruiwagen van Hilversum naar Houston: nepobaby’s worden voetbalanalyst

1 dag geleden 4

In het weekend kan je lekker extra lang voetbal kijken. Van 17.17 tot 04.34 uur is er WK-tv op NPO 1. Dan volgt Nederland in beweging, Max geheugentrainer, en een NOS Journaal om vervolgens om 07.00 uur weer fris aan de nieuwe voetbaldag te beginnen met het WK Ontbijt. Voor pubers adviseert men tegenwoordig niet meer dan twee uur schermtijd per dag. Maar wie let op de seniore sportliefhebber die reutelend met de gordijnen dicht en het bord op schoot 24 uur lang naar NPO 1 zit te staren? Zou bij deze programmering niet iets van een kijkwijzer moeten?

Waarschuwing: u kijkt al ruim tien uur WK-tv. Voltooi eerst het boodschappenspel en doe enkele kniebuigingen om verder te kunnen kijken.

Nederland won. Aanvoerder Virgil van Dijk vatte het in de NOS WK Avond compact samen: „Vijf goals, goeie goals, op naar de volgende.” De koning en zijn vrouw kwamen langs in de kleedkamer om de spelers te feliciteren. Volgens Guus Hiddink is de koning „een mooie vent die echt betrokken is bij de sport”. Het was altijd leuk als de koning even langskwam, vindt ook Pierre van Hooijdonk. Onverstaanbaar maar helaas net wel te verstaan raspt Rafael van der Vaart door het gesprek. „Ik vond het altijd leuk als Máxima naar de kleedkamer kwam, die koning mag van mij wel buiten blijven.” Ha ha ha lachen de mannen. De koning vond het een spannende wedstrijd, niet goed voor zijn hart. Hij was blij dat hij een defibrillator zag hangen dicht bij zijn stoel in het stadion, zegt hij tegen de verslaggeefster. Daar kon Rafael natuurlijk weer een vibratorgrapje over maken.

Wanhopig zap ik terug naar de voorbespreking van de wedstrijd bij Het Oranje Café (SBS). Daar zitten allemaal jonge mannen, een nieuwe generatie voetbalanalisten. Alles lijkt nu beter dan Rafael van der Vaart. Keeper Ronald Koeman junior zit aan tafel bij presentatoren Sam van Royen en Nicky van der Gijp. Sam van Royen is de zoon van schrijfster Heleen van Royen en televisiemaker Ton van Royen, Nicky van der Gijp is de zoon van oud-voetballer en mediapersoonlijkheid René van der Gijp. Sam en Nicky willen dat Ronald Koeman junior de opstelling verklapt. Dat mag niet van z’n vader, zegt Ronald Koeman junior. We schakelen over van Hilversum naar verslaggever Noa Vahle in Houston. Noa Vahle komt oorspronkelijk uit Hilversum, ze is de dochter van Linda de Mol.

‘Een generatiedingetje’

De dochter van Linda de Mol vraagt aan bondscoach Ronald Koeman senior tijdens een persconferentie of spelers tegenwoordig wel genoeg verantwoordelijkheid nemen. „Kan meer, maar is denk ik ook de generatie”, zegt Koeman senior. Volgens de jonge honden aan tafel gaat tegenwoordig alles met de fluwelen handschoen. Het is „een generatiedingetje”. Jonge mensen zijn minder vurig, niemand neemt echt het voortouw. Volgens de vijfentwintigjarige Nicky van der Gijp komt het ook door hoe voetballers tegenwoordig worden opgeleid. Hoe Sam junior, Noa junior, Ronald junior en Nicky junior zelf zijn opgeleid blijft gissen.

Tv-criticus Victor Vlam vindt dat Het Oranje Café beter het ‘Nepobaby Café’ had kunnen heten. Dat zette hij op X en mocht hij daarna uitleggen in De Oranjezomer. Een ander voetbalprogramma op SBS waar Nicky van der Gijp ook de analist is. Zittend naast Nicky van der Gijp legt Vlam uit dat het publiek slachtoffer is van de hoeveelheid nepobaby’s in de entertainmentindustrie. Jonge mensen die meer kwaliteit hebben maar een minder bekende naam krijgen volgens Vlam zo geen kans. Nicky maakt het allemaal niet zo veel uit. Hij doet wat hij leuk vindt, hij is blij.

Voor die zeventiger die tot vier uur ’s ochtends zwetend tv heeft zitten kijken maakt het ook allemaal niet zo veel uit. Op zondag is er weer een aflevering van Het Oranje Café. Dan schuift in plaats van Ronald Koeman junior Johnny de Mol aan.

Lees het hele artikel