Prijzen spelcomputers stijgen razendsnel

6 uren geleden 1

Spelcomputers worden razendsnel duurder. Donderdag kondigde Microsoft aan dat de Xbox-consoles in prijs verhoogd worden. Dat is de derde prijsstijging in dertien maanden, en dat voor een console die al jaren op de markt is en om die reden vroeger juist goedkoper zou zijn geworden.

Eerder deze week bleek dat de ‘Steam Machine’ van Valve meer dan 1.000 dollar gaat kosten. Dat is een nieuwe console waar gamers nogal naar uitkijken. Eerder aangekondigde prijsniveaus zijn ‘niet langer haalbaar’,  zei het bedrijf. Ook de Switch 2 van Nintendo en de Playstation 5 van Sony zijn de afgelopen tijd flink duurder geworden.

De prijzen gaan omhoog door een tekort aan onderdelen. De vraag naar met name opslagcapaciteit en videokaarten is enorm. Dat komt doordat voor de AI-industrie grotendeels dezelfde schaarse bestanddelen nodig zijn: de bedrijven bieden tegen elkaar op.

De prijsstijgingen zijn substantieel: op het Xbox-blog van Microsoft staat dat een Xbox 512 GB model 100 dollar duurder wordt en het 1 TB model 150 dollar. „We hebben afgelopen oktober onze prijzen in de VS met 20 tot 70 dollar verhoogd en hadden gehoopt dat een nieuwe verhoging niet nodig zou zijn”, schrijft het bedrijf. „Helaas zijn de prijzen voor opslag op de consoles en geheugen 2,5 keer hoger [geworden] en we verwachten tegen het najaar van 2027 nog een verdubbeling.”

‘Gaming is cultureel, geen tech-zaak’

De prijsverhogingen zijn structureel, niet cyclisch, schreef game-econoom Joost van Dreunen al eerder in een blogpost met ‘RAMpocalypse’ in de kop.  Om daar wat treurig klinkend aan toe te voegen: „Gaming was nooit een tech-zaak. Het is cultureel, maar draait toevallig op technologie.” Toen deze week duidelijk werd dat de Steam Machine ruim 1.000 dollar zou gaan kosten, zei hij op LinkedIn wat volgens hem de reden was: „Geheugenproducenten verkopen liever aan hyperscalers die datacenters bouwen dan aan gamers.”

Op gameconsoles wordt in de regel niet veel winst gemaakt. Ze worden soms zelfs onder de kostprijs aangeboden. Dat komt doordat de bedrijven vooral verdienen aan de games die erop kunnen worden gespeeld.  

Zo’n 9,9 miljoen Nederlanders gamen volgens Videogames Federatie Nederland. In  2025 gaven Nederlandse consumenten 1,15 miljard euro uit aan videogames. „Er wordt veel gegamed in Nederland. Het concept ‘gamer’ is inmiddels bijna net zo diffuus als het concept ‘filmkijker’”,  zegt game-deskundige (en NRC-collega) Len Maessen.  

Consumentenelektronica wordt sowieso steeds duurder. Donderdag kondigde ook Apple aan de prijzen te verhogen voor onder meer MacBooks en iPads, om de almaar stijgende kosten voor chips te compenseren. Ook de HomePod-luidspreker en de streamingbox voor Apple TV worden duurder. De prijs van de iPhone blijft wel gelijk.

Ook daar wordt gewezen naar de AI-hausse, die de vraag naar de chips aanzwengelt. Chipfabrikanten zoals het Taiwanese TSMC en het Amerikaanse Intel reageren daarop met prijsverhogingen.

Om spelers tegemoet te komen, breidt Microsoft de handel in refurbished en consoles uit, evenals de mogelijkheden om op afbetaling te kopen.

Lees ook

Hoe games van kinder- en tienerspelletjes ook ‘grotemensencultuur’ werden

Liveblog Economieblog

Vliegticket geboekt via ticketsite? En nu problemen? Dan straks sneller geld terug

Lees het hele artikel