Als Tomora vinden producer Tom Rowlands en zangeres Aurora vrijheid: ‘We wilden muziek maken zonder beperkingen’

2 uren geleden 1

Je festivaldebuut maken op Coachella is een gewaagde zet. Het wereldberoemde festival in Californië biedt op vrijwel ieder moment grote acts. Wat als niemand komt opdagen? Even leek dat het geval toen Tomora in april op het punt stond op het podium te verschijnen.

„Tien minuten voor aanvang stonden er ongeveer acht mensen”, zegt producer Tom Rowlands over het optreden via een videoverbinding. „Maar op het allerlaatste moment liep het toch vol.” De Noorse zangeres Aurora Aksnes vult hem aan: „We werden volledig geaccepteerd door het publiek.”

Los van elkaar hadden de twee al vaak voor volle festivalweides gestaan: hij als lid van het invloedrijke danceduo Chemical Brothers en zij als de succesvolle solo-act Aurora. Maar hun nieuwe duo-act was voor veel mensen op Coachella nog onbekend, hun album samen moest toen nog uitkomen.

Tomora

Foto Dan Lowe

Dat werd de plaat Come Closer: een enerverende mix van elektronica, triphop, techno en alternatieve pop. Eerste single ‘Ring The Alarm’ knalt erin met nerveuze beats en een onheilspellend gevoel. „Sla alarm”, blijft Aurora op het nummer herhalen. Op het titelnummer gooit ze er een oerschreeuw uit. Op andere momenten, zoals op ‘The Thing’, klinkt Tomora meer dromerig en hypnotiserend. Album-afsluiter ‘In a Minute’ is grotendeels een dampend ravenummer, maar geeft ook ruimte aan bijna buitenaards klinkende vocalen.

Tomora ontstond uit eerdere samenwerkingen tussen Rowlands (55) en Aurora (30): eerst op twee nummers van de Chemical Brothers, later produceerde Rowlands een track op Aurora’s vijfde album. Twee jaar geleden besloten ze meer te gaan samenwerken. Rowlands, vanuit zijn studio in Engeland: „Tomora is ontstaan doordat we ons realiseerden hoe bijzonder de dingen waren die we in dezelfde ruimte gemaakt hadden.” Aurora, vanuit haar huis in Noorwegen: „We vonden het echt fijn vonden om samen in de studio te zijn. Vaak maken we in ons eentje muziek, dus dit was een nieuw gevoel voor ons. En we wilden muziek maken zonder verwachtingen, zonder beperkingen.”

Engel en kobold

De solomuziek van Aurora, synthpop met folkinvloeden, wordt vaak omschreven als sprookjesachtig. Als onderdeel van Tomora is ze juist verantwoordelijk voor de ruigste momenten, vertelt ze. „De engelachtige dingen op ons album komen vaak van Tom. Ik ben meer de kobold. Ik wilde grommen.”

Lees ook

Als Noorse bosnimf wil zangeres Aurora ook op Lowlands ‘de haat verslaan’

Aurora

Bij optredens staat ook zangeres Amalie Holt Kleive op het podium, naast Aurora, allebei in eenzelfde retro-futoristische outfit. „Ze is gewoon geweldig, hè Tom?” Rowlands: „Ja. Ze is een kalmerende factor. Totaal onverstoorbaar.” Volgens Aurora zijn ze alle drie introverte mensen. „Ik ben niet verlegen, maar ik ben wel introvert. Maar op het podium trekken we een soort pantser van vrijheid aan. Het is geweldig om dan in het moment te zijn, terwijl de toekomst zo onzeker is.”

Zo’n nieuw project kan ook een frisse afwisseling van de drukte en sleur zijn die kan ontstaan door het vele toeren, geven ze aan. Aurora: „We zijn allebei gewend om heel lang en heel hard te werken. Het is een geweldig voorrecht om dat te kunnen doen, maar het is ook een extreme levensstijl. Als mens is het niet zo normaal om zoveel te reizen. Ik denk dat we eigenlijk allemaal bomen zijn, alleen kun je niet echt een boom zijn als je de hele tijd rondtrekt. Maar tijdens concerten word je steeds weer herinnerd aan de boom die je bent, je wortels worden weer sterk.”

De optredens hebben naar haar idee ,,iets spiritueels”. „Niet op een griezelige manier, maar op een mooie, aardse manier, iets waar je energie van krijgt. Ik zou onze muziek geen dancemuziek noemen, maar het is wel dansbaar. En dansen is een prachtig ritueel.”

Aurora van TOMORA (rechts) met zangeres Amalie Holt Kleiveop bij Coachella. Op de achtergrond Tom Rowlands.

Foto Billboard via Getty Images

‘Waardeloos en destructief’

Op de vraag of live optreden en de onvoorspelbare kant van hun muziek ook een antwoord is op de opkomst van AI, heeft Aurora een vurig antwoord. „Ik denk dat het goed is om speels te zijn, er zitten veel onverwachte momenten in de muziek. Dat is een mooie manier om AI te bestrijden. AI wordt door mensen voor de kleinste dingen gebruikt, terwijl het hele stukken land verwoest, veel te veel water verbruikt en mensen treft die er zelf geen baat bij hebben.”

De mensen die het dagelijks gebruiken, zien niet eens hoeveel schade het aanricht aan de planeet of aan het collectieve bewustzijn van de mensheid, vervolgt ze. ,,Ik denk dat ik in mijn leven nog nooit zoiets waardeloos en destructiefs heb gezien. Ik haat het. Met AI denk je niet voor jezelf. We weten van de geschiedenis wat er kan gebeuren als we niet zelf nadenken. Dat kan lijden tot hele erge dingen.”

In de laatste minuten van het videogesprek keert de luchtigheid terug en toont Aurora haar pas geverfde keukenmuur en pakt ze wat koffie („In Noorwegen drinken we meer koffie dan water”). Het gesprek komt daarom op Engelse thee, zorgen voor je stem en opwarmen voor een show. „Ik heb nooit zangles gehad”, vertelt ze. „Ik kan urenlang schreeuwen en dat voelt goed, want je zingt vanuit je buik en je zingt vanuit je voeten, en dat is een heel fijn gevoel. Ik maak me nooit zorgen over het kwijtraken van mijn stem. Hoe minder ik over dingen nadenk, hoe beter ik voor mezelf zorg.”

Lees het hele artikel