Door de hitte zit Defqon.1 er na minder dan 24 uur alweer op: ‘Met deze temperaturen is het gewoon niet leuk meer’

1 uur geleden 1

Ja, het is verdrietig, zegt de Duitse Lars (27). Gisteren om deze tijd reden hij en zijn vrienden nog van Keulen naar Biddinghuizen met hun auto vol boodschappen en kampeerspullen. Hun plan: een lang weekend feesten op hardstylefestival Defqon.1, vorig jaar door zijn bezoekers nog verkozen tot het beste festival van 2025. „We komen hier al vijf jaar, ieder jaar opnieuw”, zegt hij. „Iedereen keek ernaar uit om vier dagen lang een geweldige tijd te hebben.”

Minder dan 24 uur later zit het feest er alweer op. Donderdagavond kon er op het terrein van Defqon.1 een paar uur worden gedanst, maar inmiddels moeten Lars en de rest van de ongeveer 55.000 festivalgangers noodgedwongen naar huis. Nadat het KNMI donderdagavond voor het eerst in de geschiedenis een code rood afgaf wegens extreme hitte, besloten festivalorganisatie Q-dance en de gemeente Dronten gezamenlijk de stekker uit deze editie te trekken.

Meldden diverse media donderdagnacht kort na de bekendmaking van het nieuws nog vernielingen door een opgefokte menigte, vrijdag lijkt vrijwel iedereen in Biddinghuizen zich bij de situatie neer te hebben gelegd. Op de wegen rondom het festival kruipt een lange stoet auto’s richting de snelweg. Uit veel van de open autoramen klinkt hardstyle, hardcore of een ander gerelateerd genre. Naast de wegen proberen beveiligers en verkeerswachten in de brandende zon het geheel in goede banen te leiden.

Op het festivalterrein vrijdag bij Biddinghuizen.

Fotos Simon Lenskens

Het festival annuleren is een „worstcasescenario”, schrijft Q-dance in de verklaring. „Dit is een klap die op elk niveau gevoeld wordt.” Het bedrijf laat weten dat de campings en een deel van het festivalterrein vrijdag open blijven. De muziek blijft uit, maar alle „essentiële voorzieningen” zijn beschikbaar voor festivalgangers die plots drie dagen eerder dan gepland hun terugreis moeten regelen.

Volgens woordvoerder Koen Bokhorst van de gemeente Dronten, waar Biddinghuizen onder valt, was de keuze om Defqon.1 af te gelasten een „gezamenlijk besluit” van de gemeente en Q-dance, genomen „op basis van adviezen van politie, brandweer en de medische hulpdiensten”.

„Je probeert er natuurlijk alles aan te doen om het festival op een veilige manier open te houden”, zegt Bokhorst. Woensdagavond had Q-dance op basis van de toen geldende code-oranje-waarschuwing van het KNMI al besloten dat bezoekers met een dagticket niet meer welkom waren. Volgens Tim Boersma van Q-dance had de organisatie „extra maatregelen” getroffen, „die effectiever zijn bij een lager bezoekersaantal”.

Code rood

Maar op een gegeven moment bereik je „een kantelpunt” als het gaat om de veiligheid van bezoekers en werknemers, zeggen beide woordvoerders. Boersma: „Code rood, aangekondigd door KNMI op donderdag rond 16.00 uur, is dat zonder meer. We mogen geen onnodige risico’s nemen met het oog op het welzijn van iedereen.”

Opvallend is dat andere, kleinere festivals, zoals punkfestival Jera on Air in Limburg en Lago Lago in de Achterhoek, vooralsnog wél doorgaan. Wel laat Lago Lago weten omwille van de hitte op vrijdag tot 18 uur geen alcohol te schenken.

Over de overwegingen bij die evenementen kan Boersma geen uitspraken doen, zegt hij. „Elk evenement heeft een andere locatie, schaal en doelgroep. Elke factor heeft invloed op het totale risicoprofiel. Wij zijn samen met de gemeente en hulpdiensten tot een zorgvuldig besluit gekomen, waar wij allemaal achter staan.”

Q-dance laat weten dat het alle ticketkosten zal vergoeden. Informatie over „aanvullende compensatie” volgt volgens de organisatie na het weekend. Boersma wil over de financiële gevolgen van de annulering geen uitspraken doen, maar zegt wel dat Q-dance „verzekerd” is voor situaties als deze.

Op een van de vele parkeerterreinen zit een groepje jongens bij hun auto onder een partytent uit te puffen. Ze zijn met zijn vijven, komen uit Duitsland (in de omgeving van de Bodensee) en hebben geen van allen een shirt aan. De partytent hebben ze opengeklapt en wel van de camping naar de auto gedragen, zegt Oliver (23). „Zodat we onderweg in de schaduw zouden lopen.”

Bezoekers van Defqon.1 op weg naar huis. „Onderweg naar de parkeerplaats liep iedereen te zweten.”

Foto’s Simon Lenskens

Gisteren zijn ze acht uur onderweg geweest, het zou hun eerste keer Defqon worden. Dus ja, natuurlijk vinden ze het jammer, zegt Oliver. Maar ze hebben begrip voor het besluit. „Het is gewoon te heet. Onderweg naar de parkeerplaats liep iedereen te zweten. Met deze temperaturen is het gewoon niet leuk meer.”

Als Q-dance zoals beloofd de kosten van hun tickets terugstort, willen ze het geld gebruiken om alvast een ticket voor volgend jaar aan te schaffen, zeggen ze. In de tussentijd maken ze er het beste van. Oliver: „Misschien dat we vandaag ergens bij het water gaan zitten. Vanavond hebben we een hotel geboekt in Amsterdam, dus we gaan alsnog een geweldig weekend hebben.”

Ook in Amsterdam zijn de jongens nog nooit geweest, zeggen ze. „We gaan eens kijken hoe de kroegen daar zijn.”

Lees ook

Dit is de zwaarste hittegolf in Europa ooit, klimaatverandering is de oorzaak

Lees het hele artikel