Iran zegt meer bewegingsvrijheid te krijgen in VS tijdens WK

2 dagen geleden 5
Terug naar de krant

De Amerikaanse reisbeperkingen voor het Iraanse elftal worden versoepeld. Dat zei de Iraanse bondscoach Amir Ghalenoei zaterdag op een persconferentie daags voor de wedstrijd van Iran tegen België. Zijn team verblijft tijdens dit WK in Mexico, maar speelt alle groepswedstrijden in de Verenigde Staten.

Van de Amerikaanse autoriteiten mocht de Iraanse ploeg tot nu toe pas een dag voor de wedstrijd de VS inreizen en moest ze het land enkele uren na het laatste fluitsignaal alweer verlaten. Iran speelde afgelopen dinsdag in Los Angeles tegen Nieuw-Zeeland en komt daar zondag ook uit tegen België.

Volgens Ghalenoei heeft de manier waarop de Iraniërs tot nu toe zijn behandeld negatieve invloed gehad op hun prestaties op het veld, maar is hem toegezegd dat ze rondom de laatste groepswedstrijd tegen Egypte in Seattle „kunnen doen wat we willen, dat we onszelf kunnen zijn en dat we eerder aan kunnen komen”. Hij zei niet door wie hem dat is toegezegd.

De Iraanse voetbalbond kondigde vrijdag aan een klacht in te dienen bij de FIFA over de reisbeperkingen. De bondscoach blijft dan ook boos over hoe alles tot nu toe is verlopen is: „Waar het mij om gaat, mijn probleem is: waarom lieten ze ons voor de eerste twee wedstrijden niet ook al eerder komen?”

Liveblog WK voetbal 2026

Historisch punt Curaçao dankzij heroïsche keeper Eloy Room

Mail de redactie

Ziet u een taalfout of een feitelijke onjuistheid?

U kunt ons met dit formulier daarover informeren, dat stellen wij zeer op prijs. Berichten over andere zaken dan taalfouten of feitelijke onjuistheden worden niet gelezen.

Taalfout of feitelijke onjuistheid (maximaal 120 woorden)

Maximaal 120 woorden a.u.b.

E-mailadres

Vul een correct e-mail adres in

Lees het hele artikel